«ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΥΣΣΕΙΑ»


 Μια νέα δραστηριότητα εμπνευσμένη από τη μυθολογία, που βασίζεται στο κυνήγι του χαμένου θησαυρού αλλά είναι προσαρμοσμένη ώστε να συνδυάζεται με την ποδηλασία. Μέσα από τη διαδικασία ομαδικού παιχνιδιού τα παιδιά που συμμετέχουν αντιλαμβάνονται τη γεωγραφία του χώρου, ενώ ταυτόχρονα εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους με ιστορικά στοιχεία του εκάστοτε τόπου που φιλοξενεί τη δραστηριότητα. Mε αυτόν τον τρόπο η απόκτηση νέων γνώσεων συνδυάζεται ιδανικά με τον αθλητισμό.


Πρόκειται για ένα πρωτότυπο παιχνίδι στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι με δραστηριότητες που πέρα από την αναψυχή, ενημερώνουν τα παιδιά για την γεωγραφία της περιοχής, και γενικότερα για τις παράκτιες περιοχές. Η ιστορία της περιοχής, κατασκευές, συλλογή στοιχείων από τη φύση, ζωγραφική, φωτογραφία, προσανατολισμός, ποδηλασία και άλλες δοκιμασίες εμπλουτίζουν τον γνωστικό κόσμο των παιδιών και τα ευαισθητοποιούν περιβαλλοντικά μέσα από ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι.

Το πρόγραμμα για το κυνήγι του χαμένου θησαυρού και της  ποδηλασίας:
¨       10:00. Άφιξη στον χώρο των δραστηριοτήτων που βρίσκεται στα νοτιοδυτικά των Μολάων, στην περιοχή της Πλύτρας  του δήμου Μονεμβασίας του νομού Λακωνίας.
¨       Η περιοχή είναι παραθαλάσσια και περιλαμβάνει προβλήτα , αμμουδιές και την ιστορική βυθισμένη πόλη του αρχαίου Ασωπού.
¨       Τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις ισομερείς ομάδες, Α , Β και Γ. (Καλό θα ήταν αυτό να έχει ρυθμιστεί από εσάς πιο πριν εάν είναι δυνατόν).
¨       Οι ομάδες  ενημερώνονται από τους συνοδούς μας για την χρήση της πυξίδας και τους κανόνες του παιχνιδιού (πως χρησιμοποιούμε και διαβάζουμε την πυξίδα, πως ακολουθούμε μία πορεία με αυτήν κ.λ.π.). Ταυτόχρονα, οι συμμετέχοντες παραλαμβάνουν και δοκιμάζουν  τα ποδήλατά τους και τον εξοπλισμό τους.
 ¨       Στις 11:30 περίπου οι ομάδες  θα πρέπει να είναι έτοιμες για να ξεκινήσουν τη δραστηριότητα. Με την σειρά και με μία μικρή διαφορά χρόνου μεταξύ τους, ξεκινούν με την πυξίδα τους για την ανεύρεση του πρώτου σημείου, το οποίο αφού βρεθεί, τους δίνει τις πληροφορίες για το επόμενο. (Σε κάθε σημείο θα βρίσκεται ένας συντονιστής ο οποίος θα πρέπει να απαντήσει σε μια συγκεκριμένη ερώτηση που θα του κάνουν τα παιδιά, καταγράφοντας την απάντηση, ώστε να παραλάβουν το στοιχείο με τις πληροφορίες για την εύρεση του επόμενου σημείου). Το επόμενο για το μεθεπόμενο κ.ο.κ. Η διαδικασία συνεχίζεται για αρκετά σημεία (τόσα ώστε η πυξίδα να περάσει από το κάθε ένα μέλος της ομάδας), έως ότου φθάσουν οι ομάδες, η μία μετά την άλλη στο τελευταίο σημείο του χαμένου θησαυρού, ο οποίος θα είναι ένα σακουλάκι με σύκα, παστέλια ή κάτι που παράγεται τοπικά. Σε αυτή την δραστηριότητα τα μέλη των ομάδων θα πρέπει να δουλέψουν με συνεργασία και ομαδικότητα, ώστε να κρατάνε την σωστή πορεία και να μετράνε τα σωστά βήματα για το κάθε επόμενο σημείο με γρηγοράδα και αποτελεσματικότητα. Είναι πραγματικά ένα πολύ όμορφο, χαρούμενο και διδακτικό παιχνίδι στην φύση.
¨       Μέχρι τις 13:30 περίπου θα πρέπει να έχει τελειώσει το πρώτο μέρος. Μετά από ένα διάλειμμα μίας ώρας για ξεκούραση και χαλάρωση, θα γίνει αναφορά από κάθε ομάδα για τις πληροφορίες που συνέλλεξε.
¨       Στη δραστηριότητα αυτή οι ομάδες θα χρονομετρηθούν στο κυνήγι του θησαυρού, ώστε να υπάρχει και το στοιχείο του υγιούς ανταγωνισμού που δίνει σε αυτές τις περιπτώσεις ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα παιδιά.
¨       15:30 τέλος και του δεύτερου μέρους. Ανακήρυξη νικητριών ομάδων.
Οι αναφερόμενες ώρες είναι ενδεικτικές, αλλά πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Ενδέχεται να μεταβληθούν ελαφρά ανάλογα με την εποχή, αριθμό ατόμων, ιδιαιτερότητες ομάδας, κ.λ.π.

Η προαιρετική οικονομική συνεισφορά για 60 με 80 παιδιά είναι  4,00€ / άτομο
                                                                                για 30 με 50 παιδιά είναι  6,00€ / άτομο
                                                                                για 10 με 30 παιδιά είναι  8,00€ / άτομο
Η τιμή περιλαμβάνει:
Σχεδιασμό και οργάνωση.
Τον ανάλογο εξοπλισμό για τις δραστηριότητες.
Ειδικευμένους συνοδούς.
Ελαφρό σνακ στο διάλειμμα. (Σάντουιτς  και χυμοί).
Μάθημα εισαγωγής στη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Για περισσότερες πληροφορίες και κρατήσεις παρακαλούμε επικοινωνήστε στο τηλ. 6980.358.038 και στο email: podilatoparea@yahoo.gr



Πληροφορίες για τον εκπαιδευτικό:
Υπαρχει μια νέα τάση στη βιωματική μάθηση που συνδυάζει πολλαπλά πεδία γνώσεων σε ένα πλαίσιο ομαδικού παιχνιδιού. Τα συνεργατικά παιχνίδια συνεισφέρουν σε αυτή την τάση, δίνοντας έναν παιγνιώδη χαρακτήρα στην επίσκεψη σε έναν τόπο.(Woodruff et al., 2001).
Μια άλλη ομάδα παιχνιδιών είναι στημένα ως κυνήγι θησαυρού και συνήθως παίζονται σε ανοιχτούς χώρους. Ένα παράδειγμα είναι το “Mapping Challenge”, ένα συνεργατικό χώρο-ευαίσθητο παιχνίδι όπου τα διάσπαρτα μέλη μιας ομάδας πρέπει να συντονιστούν για να ολοκληρώσουν τις αποστολές τους (McGreen & Sáánchez, 2005). Το παιχνίδι “Frequency 1550”, που αφορά στο μεσαιωνικό Άμστερνταμ, παίζεται στη διάρκεια μιας σχολικής μέρας μέσα στο ιστορικό κέντρο της πόλης από ομάδες 4-5 μαθητών (Huizenga et al., 2009).

Ευχαρίστηση και παιχνίδι
Στα παιχνίδια αυτά η ευχαρίστηση χρησιμοποιείται ως κίνητρο για τη μάθηση. Οι βάσεις αυτής της υπόθεσης εντοπίζονται στη στενή σχέση των κινήτρων και της μάθησης (Keller, 1987; Malone, 1982): Η τάση για παιχνίδι είναι εγγενής σε παιδιά και ενήλικες και εκτός από ψυχαγωγία, προωθεί φυσική και νοητική δραστηριότητα, συνεπώς ένας τρόπος εμπλουτισμού της διαδικασίας μάθησης είναι η συνύφανση του παιχνιδιού με το προς μάθηση περιεχόμενο ή έννοιες (Malone & Lepper, 1987)

Μαθησιακές διαδρομές
Ένα δεύτερο σημείο είναι ο ρόλος του πλαισίου (context) στην εγκαθιδρυμένη (situated) μάθηση. Το πλαίσιο μάθησης συνεισφέρει τα εργαλεία, την προϋπάρχουσα γνώση και τους στόχους έτσι ώστε η μάθηση να έχει νόημα για το υποκείμενο (Lave & Wenger, 1991). Η μάθηση που είναι ενσωματωμένη σε ένα φυσικό χώρο όπως ένα μουσείο έχει ως σημείο αναφοράς την αλληλεπίδραση με τα εκθέματα και το χώρο (Hein, 1995; Leinhardt et al., 2002), ακόμη και με άλλους ανθρώπους και γεγονότα στον περίγυρο. Τα χώρο-ευαίσθητα παιχνίδια υποστηρίζουν την εγκαθιδρυμένη μάθηση μέσω των ακόλουθων στοιχείων: (α) παρατήρηση του περίγυρου και των περιεχομένων του (β) τοποθέτηση των φυσικών περιεχομένων του περίγυρου σε ένα πλαίσιο (π.χ. χωρικό, εννοιολογικό, θεματικό, χρονικό,
ιστορικό κ.α.) (γ) εμπλοκή των παιχτών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων και διατύπωσης στρατηγικών.


 Κοινωνική αλληλεπίδραση
Θεωρώντας το παιχνίδι και τη μάθηση ως κοινωνικές εμπειρίες (Leinhardt et al., 2002), η συνεργασία και ο ανταγωνισμός γίνονται σημαντικά συστατικά του παιχνιδιού. Η εμπειρία της πλούσιας κοινωνικής αλληλεπίδρασης είναι αρκετές φορές ικανή να αυξήσει το ενδιαφέρον των παιχτών σε παιχνίδια που έχουν φτωχή αλληλεπίδραση ή είναι πολύπλοκα (Koeffel et al., 2010). Ενώ τα σύγχρονα παιχνίδια προσωπικών υπολογιστών επιτρέπουν τη συνεργασία ή τον ανταγωνισμό, η έλλειψη άμεσης επαφής είναι περιοριστική στην επικοινωνία. Τα χώρο-ευαίσθητα παιχνίδια είναι ένας τρόπος να συνδυαστεί η κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ των παιχτών με τα πολύπλοκα σενάρια που παρέχουν τα πλούσια αλληλεπιδραστικά περιβάλλοντα. Το ομαδικό παιχνίδι στο χώρο δημιουργεί δυνατότητες για στοχευμένη αναζήτηση συνεργασιών και ανταγωνισμών και ανατροφοδοτεί τα κίνητρα των παιχτών για αναζήτηση νέων στρατηγικών (Jegers, 2007).

Αλληλεπίδραση με το χώρο
Οι ιδιότητες του φυσικού περίγυρου στο χώρο που παίζεται ένα παιχνίδι αποτελούν συστατικό μέρος της δυναμικής του παιχνιδιού. Στα κλασσικά παιχνίδια, είτε επιτραπέζια είτε στον υπολογιστή, οι αλληλεπιδράσεις του παίχτη με αντικείμενα που δεν ανήκουν στον κόσμο του παιχνιδιού είναι ελάχιστες. Αντίθετα, τα χώρο-ευαίσθητα παιχνίδια ενσωματώνουν τον περίγυρο ο οποίος γίνεται μέρος του πλαισίου ανάλυσης (Magerkurth, Cheok et al., 2005). Ιδιότητες του περίγυρου όπως οι διαστάσεις του χώρου, οι αποστάσεις μεταξύ των αντικειμένων ή των παιχτών ευνοούν κάποιες συσχετίσεις και νοητικές λειτουργίες και κάποιες όχι. Ο χώρος είναι τμήμα του παιχνιδιού, και μάλιστα τμήμα στο
οποίο οι παίχτες μπορούν να δρουν και να παρατηρούν από κοινού.

Αναφορές:
Χρήστος Σιντόρης, Νικολέτα Γιαννούτσου, Άντριαν Στόικα, Νικόλαος Αβούρης
Πλαίσιο αξιολόγησης χώρο-ευαίσθητων παιχνιδιών με στόχο τη μάθηση σε χώρους πολιτισμού (http://korinthos.uop.gr/~hcicte10/proceedings/146.pdf)



Λιγα λόγια για την Δανειστική Λέσχη Φίλων Ποδηλάτου

 «ΠΟΔΗΛΑΤΟΠΑΡΕΑ»

Μια δανειστική ποδηλατολέσχη που ευελπιστεί να κάνει πράξη τη διάδοση του ποδηλάτου ως μέσου άθλησης, αναψυχής και τουριστικής ξενάγησης στην πόλη και στην ύπαιθρο, μέσω του δανεισμού ποδηλάτων σε όποιους επιθυμούν να συμμετέχουν σε ποδηλατοβόλτες, αλλά και ανεξάρτητα.

Δεν υπάρχει κανένα απολύτως χρηματικό αντίτιμο και αυτή η συνθήκη υποστηρίζει την τακτική μας για ελεύθερη διακίνηση των ποδηλάτων αλλά και των αγαθών. Βασική μας επιδίωξη είναι να μπορέσουμε να προσφέρουμε ποδήλατα και δραστηριότητες για παιδιά, εντελώς δωρεάν, έτσι ώστε να μην αποκλείεται κανένα παιδί από τη συμμετοχή του, λόγω οικονομικής κατάστασης.

Βασική προϋπόθεση για συμμετοχή και δανεισμό ποδηλάτου είναι η αποδοχή από τον δανειζόμενο να επιστρέψει το ποδήλατο στην κατάσταση που το παρέλαβε. O δανεισμός είναι ανοιχτός και σε ανηλίκους αλλά με τη συνοδεία και συγκατάθεση γονέα.

Έχουμε ήδη στη διαθεσή μας 7 ποδήλατα για ενήλικες και 10 παιδικά. Είμαστε ανοιχτοί σε προσφορές από μεταχειρισμένα ποδήλατα (για παιδιά, σε οποιαδήποτε κατάσταση) και σε χορηγίες από εταιρίες σχετικές με το ποδήλατο, ώστε να δημιουργήσουμε ένα ικανοποιητικό απόθεμα προς δανεισμό.

Επίσης ευχαρίστως δεχόμαστε και επιζητούμε εθελοντική εργασία από παιδαγωγούς, τεχνικούς και προπονητές, ώστε να καταστεί βιώσιμη η οργάνωση των δραστηριοτήτων μας για τα παιδιά. Καλοδεχόμαστε πρωτότυπες ιδέες και προτάσεις συνεργασίας στα πλαίσια του εφικτού.

Η λέσχη βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική συμμετοχή και δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Η έδρα της βρίσκεται στη δημοτική ενότητα Ασωπού του δήμου Μονεμβασίας.